Primeur bij Webhelden Diner 2015: ‘Duitse Alibaba’ Lesara start in Nederland.

Op zijn 22e leende hij geld van zijn ouders om te kunnen investeren in zijn eerste onderneming. Maar vader en moeder Kirsch hoefden zich geen zorgen te maken om hun spaarcenten, want amper een jaar later verkocht zoonlief zijn Casacanda voor 11 miljoen dollar aan Fab.com. Nu is Roman Kirsch 25 jaar en staat hij aan het hoofd van de tachtig man tellende online discounter Lesara, een Duitse Alibaba-uitdager die in het eerste jaar (2014) al een omzet van meer dan 10 miljoen euro boekte. Vandaag start het bedrijf in Nederland.

“HEMA, you’re out of business.”

Roman luisterde afgelopen donderdag met zijn inspirerende from rags to riches verhaal het derde Webhelden Diner op. In de bomvolle Prinsenzaal van het Amsterdamse Hotel de l’Europe hingen ruim 50 retail en e-tail bestuurders aan zijn lippen. “HEMA, you’re out of business”, grapte de jonge ondernemer uit de Berliner startup scene. Even werd er hard gelachen. Maar toen Roman zijn slide met Lesara-plannen voor het komende half jaar liet zien, was iedereen direct bij de les. Lesara verbindt fabrikanten van kwalitatieve maar laaggeprijsde ‘in-demand’ producten direct met de eindgebruiker, de consument, en is hiermee de leading online discounter van Duitsland. En dit succesverhaal gaan ze vanaf vandaag in Nederland uitrollen.

Roman Kirsch verraste de retailbestuurders in de Prinsenkamer van het Hotel de l'Europe met een slide waarop te zien was dat het veroveren van Nederland prioriteit één was voor de maand juni. Italië pakt hij er ook nog even bij.

Roman Kirsch verraste de retailbestuurders in de Prinsenkamer van het Hotel de l’Europe met een slide waarop te zien was dat het veroveren van Nederland prioriteit één is voor de maand juni. Italië pakt hij er ook nog even bij.

Eigen technologie
Het segment? Fashion & lifestyle artikelen. De doelgroep: 85% vrouwen. Het business model: Roman en consorten ontsluiten onder andere een soort H&M en C&A fashion assortiment online en doen dat op tot nu toe onnavolgbare wijze: de ‘Berliners’ ontwikkelden een eigen technologie waarmee Lesara automatisch producttrends herkent. Roman: “Met onze software analyseren we welke producten, kleuren en stijlen vandaag populair zijn en veel door consumenten met elkaar worden gedeeld. Vervolgens schakelen we onze leveranciers in om binnen een paar dagen dezelfde artikelen exclusief voor ons te ontwikkelen en deze tegen de helft van de prijs op de Lesara site aan te bieden.”

Het werd muisstil toen Roman deze slide toonde. Speerpunten van Lesara: Nederland en Italië live, het eigen label verder uitrollen, mobile first en smart logistics.

Het werd muisstil toen Roman deze slide toonde. Speerpunten van Lesara: Nederland en Italië live, het eigen label verder uitrollen, mobile first en smart logistics.

Waarom Nederland?

Roman is erg in zijn nopjes met de start in Holland. “Nederland is een aantrekkelijke markt voor ons, omdat het cultureel, macro-economisch en geografisch dicht bij onze thuismarkt Duitsland ligt. We weten van Nederlanders dat zij van een gezonde prijs-kwaliteits-verhouding houden. En dat jullie relatief gezien een bovengemiddelde affiniteit voor online-shopping hebben. Wij zijn erg enthousiast over onze start hier en geloven dat het aanbod van Lesara perfect past bij de vraag in dit land.” Lesara richt tegelijkertijd haar pijlen op Italië. Roman: “De sites www.lesara.nl en www.lesara.it gaan vandaag live en we bereiken hier meer dan 76 miljoen potentiële klanten mee.” De in november 2013 opgerichte online retailer (hoofdkantoor in Berlijn) is hiermee na18 maanden in zes landen actief. In het eerste jaar werd Lesara uitgebreid naar Oostenrijk, Luxemburg en Zwitserland. Lesara positioneert zich in het bijzonder als een concurrent voor bedrijven zoals Nelly, Otto, Hema en Alibaba.

Roman en zijn disgenoten Lars Heugel (voorheen PostNL, eigenaar Hollandathome) en vriend Patrick Kerssemakers van Fonq bij de derde editie van het Webhelden Diner.

Roman en zijn disgenoten Lars Heugel (voorheen PostNL, eigenaar Hollandathome) en vriend Patrick Kerssemakers van Fonq bij de derde editie van het Webhelden Diner.

De overige retailers en e-tailers zijn oprecht onder de indruk van Romans ondernemersverhaal en plannen.

De overige retailers en e-tailers zijn oprecht onder de indruk van Romans ondernemersverhaal en plannen.

Wil je meer weten over het Webhelden Diner, wil je erbij zijn bij de volgende editie in Amsterdam of die in Antwerpen? Wil je een gast voordragen? Mail dan naar info@webshoppr.nl

Suzan Eikelenstam, Webshoppr E-commerce, auteur Internetgodinnen (2010), Webhelden (2012), Internetgodinnen & Webhelden (2015)

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *