CASE: Magento webwinkel, SEO optimalisatie en productfotografie voor Saitee.nl

Saitee is het sieradenmerk van de Noord-Hollandse designer Sijtje van den Berg. Sinds 2005 ontwerpt en produceert zij handgemaakte Swarovski armbanden, Saitee sterling zilveren oorbellen en bijpassende kettingen. De artikelen worden door een twintigtal fysieke winkels aangeboden en daarnaast runnen Sijtje en haar groeiende team de webshop Saitee.nl. Die is door Webshoppr E-commerce onder handen genomen en recentelijk opnieuw gelanceerd.

De nieuwe homepage van Saitee.nl: banners met grote foto's en voor Saitee kenmerkende typografie en illustraties.

De nieuwe homepage van Saitee.nl: banners met grote foto’s en voor Saitee kenmerkende typografie en illustraties.

Efficiency en gemak

Sijtje: “De online verkopen liepen altijd al goed. Zonder dat ik daadwerkelijk aandacht besteedde aan zaken als conversieoptimalisatie, het verzenden van mailings enzovoorts, bleef het aantal bestellingen toenemen. Maar er waren wel af en toe dips waarneembaar en dat waren de momenten waarop ik me afvroeg wat er nog meer te bereiken zou zijn met onze site en de processen die daarbij horen. Na overleg met Dennis, Frank en Suzan van Webshoppr bleek dat het inderdaad geen overbodige luxe zou zijn om me meer in de e-commerce kant van mijn bedrijf te verdiepen, er waren tal van zaken die makkelijker en efficiënter konden. Ik besloot om te investeren in een geheel nieuwe site met een uitgebreider pakket aan functionaliteiten.”

Het werken met calls to action op de homepage was nieuw voor Saitee.nl, deze conversiebooster was direct terug te zien in de resultaten. Ook actiematig verkopen is nieuw bij Saitee en blijkt goed te werken.

Het werken met calls to action op de homepage was nieuw voor Saitee.nl, deze conversiebooster was direct terug te zien in de resultaten. Ook actiematig verkopen is nieuw bij Saitee en blijkt goed te werken.

Responsive Magento website

Dennis van Schaik is PHP developer en Magento specialist. Samen met front end developer Frank Overbeek ontwikkelde hij de nieuwe Magento webshop voor Saitee. Dennis: “We hebben geluisterd naar Sijtjes wensen voor nu en in de nabije toekomst. Daarbij heeft Suzan gekeken naar verschillende gebruikersprofielen in fashion en lifestyle e-commerce. Op basis van al onze bevindingen en de data uit de oude website konden we concluderen dat er duidelijk behoefte was aan een responsive website en dat we de bestaande Magento basisinstallatie moesten verbeteren en uitbreiden met een aantal nieuwe features.”

De nieuwe categoriepagina's. Grootste effect: de filteropties en de nieuwe productfotografie waardoor de pagina's overzichtelijker en aantrekkelijker zijn geworden.

De nieuwe categoriepagina’s. Grootste effect: de filteropties en de nieuwe productfotografie waardoor de pagina’s overzichtelijker en aantrekkelijker zijn geworden.

Maatwerk koppelingen en integraties

Er is gekozen voor een template dat we met maatwerk hebben aangepast naar Sijtjes wensen en de aanbevelingen van Suzan. Bij de keuze voor het template hebben we in eerste instantie gekeken naar de functionaliteit en gebruikersvriendelijkheid hiervan op mobile devices. Lang niet alle templates worden standaard aangeboden als écht 100% responsive. Daaraan toegevoegd zijn een koppeling met Mailchimp voor het verzenden van mailings en een door ons zelf ontwikkelde koppeling met het boekhoudprogramma SnelStart. Daarbij hebben we Klarna geïntegreerd voor het aanbieden van online achteraf betalen.”

Optimalisatie voor Google

Taco Scheper is SEO & SEA specialist. Hij richtte Google Analytics opnieuw in voor Saitee en was als adviseur betrokken bij de realisatie van de nieuwe website. “Conclusies trekken over de prestaties van je webshop kan alleen als je zorgvuldig meet. Daarvoor is Google Analytics een mooie tool, maar dan moet je wél de juiste instellingen hanteren. Specifiek voor jouw webshop. Meten en conclusies trekken is stap één. Op basis van je nulmeting en je conclusies wil je natuurlijk gaan verbeteren. Het is heel lonend om een Magento-webshop te optimaliseren voor zoekmachines. Want vaak zijn de Magento templates waarmee wij werken al redelijk zoekmachinevriendelijk, maar valt er toch veel te verbeteren en uit te breiden. Voor Saitee.nl hebben we een nulmeting gedaan met de ‘oude website’ en na gesprekken met Sijtje de doelen voor de nieuwe website bepaald. Vervolgens hebben we Analytics voor haar ingesteld en de benodigde verbeteringen en uitbreidingen aan het template op zo’n manier ontwikkeld dat Sijtje alleen maar velden hoeft in te vullen om haar SEO bij te houden.”

Webshoppr E-commerce werkt met twee productfotografen met ieder hun eigen talenten en stijl. Melissa is van de strakke foto's en doet met name kleding, Tessa is onze jewelry specialist en werkt wat meer met schaduwen en styling.

Webshoppr E-commerce werkt met twee productfotografen met ieder hun eigen talenten en stijl. Melissa is van de strakke foto’s en doet met name kleding, Tessa is onze jewelry specialist en werkt wat meer met schaduwen en styling.

Verbetering look & feel met productfotografie

Sijtje: “Omdat de hele website nu een professionele doorstart zou krijgen, wilde ik dat alles er ook 100% top zou uitzien. Alles voor die conversieverhoging. Betere productfotografie stond al lang hoog op mijn lijstje, voor sieraden is dat nog niet zo gemakkelijk. Via Webshoppr heb ik nu een uitstekende fotograaf gevonden. Daarnaast heb ik mezelf toegelegd op het verbeteren van de banners die ik zelf in Photoshop ontwerp. Die zijn nog wat strakker geworden, op aanraden van Webshoppr zijn er calls to action aan toegevoegd en ik plaats nu veel vaker nieuwe banners. Wat mij persoonlijk betreft zitten de grootste verbeteringen in de logische navigatie van de site, het feit dat ie er veel beter uitziet en in de nieuwe foto’s. De koppeling met Mailchimp is ook een enorme uitkomst, ik verstuur nu met een bepaalde regelmaat mailings en zie dan direct een verbetering in traffic en uiteraard in de verkoopresultaten.”

Enkele van de sieraden uit de herfst winter collectie van Saitee.

Enkele van de sieraden uit de herfst winter collectie van Saitee.

Resultaten?

Sijtje: “Ik ben zeer te spreken over de samenwerking met het team van Webshoppr. Het project verliep vlot en prettig en ik heb gaandeweg ontzettend veel geleerd over e-commerce en over mijn eigen bedrijf. Je doet het allemaal voor betere resultaten en die heb ik! De hele afgelopen zomer had ik een betere en omzet en winst en nu we de herfst en winter ingaan zie ik de lijn verder stijgen. Webshoppr laat je ook niet zwemmen na oplevering, ze houden ook zelf de resultaten bij en inmiddels zijn we alweer over nieuwe dingen aan het nadenken.”

 

 

 

 

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *