LIJSTJE: 5 fotografie tips voor webwinkeliers

Wanneer opdrachtgevers ons benaderen voor de optimalisatie van hun webshop denken ze vaak met name aan een technisch traject. Bijvoorbeeld aan het maken van de overstap van een Shopify-, Seoshop-, of Mijnwebwinkel-pakket naar Magento. De gesprekken gaan over het overzetten van de productdatabase, over het koppelen met e-commercepartners op het gebied van payment, fulfilment en accounting. En of we ook naar hun SEO willen kijken en naar conversieverbetering. 

Betere foto’s = meer verkopen

Als het gesprek dan op het verbeteren van de fotografie komt, zijn klanten geneigd om te zeggen: ‘ja maar dat is marketing/branding en daar heb ik nu geen budget voor/dat bekijk ik zelf wel een keer, ik kom nu voor technische adviezen en ondersteuning’. Maar het verbeteren van de afbeeldingen in je webshop is een belangrijk onderdeel van conversieverhoging EN van klantretentie.

 

Een magazine look in de sfeerfotografie van Loavies.com.

Een magazine look in de sfeerfotografie van Loavies.com.

 

Webshoppr opdrachtgever Saitee.nl kiest voor een sfeertje dat mogelijk meer in het bereik van haar klanten ligt. Een leuk girl next door model met een hartelijke uitstraling en toch chic zwart wit.

Webshoppr opdrachtgever Saitee.nl kiest voor haar sieraden een sfeertje dat mogelijk meer in het bereik van haar klanten ligt. Een leuk girl next door model met een hartelijke uitstraling en toch chic zwart wit.

 

Beelden zijn digitale verkopers

En dan hebben we het niet alleen over productfoto’s. Sfeerfotografie is even belangrijk bij het online verkopen. Je beeldmateriaal moet je zien als een soort stille digitale verkoper. En net als een verkoper van vlees en bloed, moet die digitale verkoper overtuigend zijn. En toch waarheidsgetrouw. Het thuisbezorgde rode truitje moet op het lijf van de shopster even rood zijn als op de vrijstaande productfoto’s in de webshop. En ook even rood als op het lichaam van het fotomodel in de sfeerfoto’s. Als je aan beide eisen kunt voldoen én je foto’s zien er ‘lekker’ uit (zoals bijvoorbeeld in magazines) dan kun je 2x aan dezelfde klant verkopen. De eerste keer omdat jouw rode truitje zo aantrekkelijk op de plaat is gezet dat mevrouw het niet kan weerstaan. En de tweede keer omdat het rode truitje thuis exact aan de verwachtingen van mevrouw bleek te voldoen. En dat is bij het online winkelen nog steeds niet overal een garantie, dus jou onthoudt ze en ze komt terug.

Over goede productfotografie hebben we al vaker geschreven, mocht je hier meer over willen weten dan kun je onze fotografen Melissa en Tessa het hemd van het lijf vragen. Ik wil nu ingaan op de verschillende soorten sfeerfotografie die je kunt inzetten bij je plannen voor conversieverhoging en retentie.

#1. Lekker cheap: De Mirror Selfie

Fijn als je een fashion webshop hebt, al een kleine schare aan Instagram en Snapchat fans en niet zo’n groot budget: De Mirror Selfie. Je moet wel een beetje durven, waarschijnlijk veel oefenen en: het blijft toch een test. Of het voor jouw webwinkel gaat werken, zul je in de praktijk moeten ondervinden. Maar voor hordes jonge vrouwen en meisjes op social media is De Mirror Selfie ‘a way of life’ geworden, het spreekt hen zeer aan bij het shoppen. Men neme een smartphone (het liefst een heel coole want hij komt in beeld), een goede pas spiegel, jezelf op je paasbest en je hele productassortiment.

Stap 1. Regel goed haar. Want of je nu met een half hoofd of met je hele gezicht in beeld komt, verlepte sliertjes zijn op geen enkele foto aantrekkelijk. Zorg voor een lekker makeupje, in elk geval op het gedeelte van je gezicht dat op de foto komt. Doe een passjaal over je hoofd zodat er geen cosmetica op de kleding komt.

Stap 2. Trek de kleding aan/behang jezelf met de accessoires. Verkreukelde kleding verkoopt niet, dus trek het glad. Kijk in de camera (op de selfie stand en op de omgeving stand) of de items goed in beeld komen.

Stap 3. Neem een pose aan waardoor je er niet uitziet als een zoutzak met neusgaten (als je teveel van onderen fotografeert). Of als een lolly (waterhoofd met stokje als lichaam, krijg je als je de telefoon te ver boven je hoofd houdt). Een S-vorm laat de meeste lichamen wel aardig uitkomen. Leun op een been en laat het andere been losjes staan. Zet je hand in je zij zodat je een taille creëert en je niet als een soort biels in beeld komt.

Stap 4. Hou je positie vast en neem een stuk of 30 foto’s. Verwissel daarna je kleding/accessoires. Begin het ritueel opnieuw.

Stap 5. Selecteer alleen die foto’s waarmee je wel vereeuwigd durft te worden in Google. Upload de mirror selfies in je webshop, ze kunnen bij de vrijstaande afbeeldingen van de producten.

Stap 6. Upload de mirror selfies op al je social media kanalen en gebruik per foto alle #’s die op de foto’s slaan én van die trending #’s zoals #blondegirl #shamelessselfie #tbt ( = throwbackthursday, dus mag alleen als het donderdag is).

Waarom zou je dit allemaal willen doen? 1. Het kan er echt leuk uitzien en het geeft een personal touch aan je productpages. 2. Je klant heeft nu een beter beeld van hoe een product in het echt uitpakt. 3. Het is goedkoop. 4. Het is een rage die nog heel lang gaat duren. 5. Het levert je likes & followers op.

Onze relatie Labella-moda.nl zweert bij mirror selfies. En de bestellingen vliegen het pand uit, we hebben het zelf gezien. Op Instargram levert het heel wat likes op.

Onze relatie Labella-moda.nl zweert bij mirror selfies. En de bestellingen vliegen het pand uit, we hebben het zelf gezien. Op Instagram levert het heel wat likes op.

 

#2. De Spontane Streetlook

Bijna iedere zichzelf respecterende fashion of lifestyle webwinkel heeft het: op straat geschoten beelden van fotomodellen (type cute girl next door & hipster jongen) die ape-relaxed door het beeld lopen in de kleding/schoenen/accessoires van de betreffende webshop. De foto’s (meestal heel erg mooi) worden gebruikt in de banners van de webshop, in lookbooks en als sfeerfoto’s voor naast de vrijstaande foto’s op de productpagina’s. Waarom hebben al die webshops dat? Omdat. Het. Werkt. Je klanten willen zichzelf in hun day-to-day life kunnen voorstellen in de items die je verkoopt. Ook al wonen ze in Waspik en werken ze 60 uur in een bedrijf met de lelijkst geklede collega’s van Nederland, ze willen bij de producten die jij verkoopt grootstedelijke hipheid & glamour zien om zichzelf in die lifestyle sferen te wanen. Of juist huiselijke knusheid. Of dromerige landerijen. Je klanten kopen geen product, maar een gevoel. Bedenk welke levensstijl bij jouw producten past, zet die op de foto en verkoop dat gevoel.

 

Street looks bij Modemusthaves.com, dit is hoe jonge meiden zichzelf graag zien en dus zet Modemusthaves haar modellen op deze manier op de foto.

Street looks bij Modemusthaves.com, dit is hoe jonge meiden zichzelf graag zien en dus zet Modemusthaves haar modellen op deze manier op de foto.

#3. De Huiskamer Utopie

Het lijkt logisch en toch ontbreekt het vaak: sfeerfotografie bij woon/tuin/speelgoed/wellness webwinkels. sfeerfoto’s van de producten in een leuk gestileerde ruimte met of zonder toevoeging van personen. Wel vijf foto’s van een krukje in een wit vlak, maar geen enkel beeld van hetzelfde krukje in een showroom. En al zou die foto van de trendy showroom er wel zijn, dan vraag ik me als webshopper nog steeds heel hard af hoe het krukje er in een ‘normaal huis’ uit zou zien. Want bij mij is het niet altijd tot in perfectie gestileerd. (Ben al blij met opgeruimd.) Tip: kijk eens bij de Webhelden van Made.com. En doe het na. Dit online woonwalhalla presenteert op 1 productpagina vrijstaande foto’s, gestileerde sfeerfoto’s én happy customer foto’s van echte-mensen-woonkamers met daarin het Made.com-product. Ook als je speelgoed verkoopt, kan deze aanpak geen kwaad. Als ouder zou ik best willen zien hoe ik met de online aangeschafte tipi tent toch een leuke woonkamer behoud.

 

Een mooie lamp bij Made.com. Gelikte productfoto's, ziet er strak uit zo vrijstaand.

Een mooie lamp bij Made.com. Gelikte productfoto’s, ziet er strak uit zo vrijstaand.

 

En bij gewone stervelingen is ie ook mooi in huis! Eureka, de webshopper is overtuigd dat deze lamp ook bij hem een aanwinst kan zijn. klanten die hun foto's delen, krijgen een shoptegoed van 20 euro. Slim!

En bij gewone stervelingen is ie ook mooi in huis! Eureka, de webshopper is overtuigd dat deze lamp ook bij hem een aanwinst kan zijn. klanten die hun foto’s delen, krijgen een shoptegoed van 20 euro. Slim!

#4. De Web Celeb

Bekende snoeten verkopen goed, dat weet iedereen. Ook in de e-commerce zien we dus steeds meer bedrijven die BN’ers of populaire bloggers op de foto/video zetten met hun producten. Vaak zie je die beelden dan in ‘inspiration corners’ van de webshop en uiteraard op social media kanalen. Zo liften ze mee op de herkenbaarheid van deze ‘modellen’ en op hun grote bereik. Ook als je geen gigantische budgetten hebt, kun je toch eens kijken naar het inzetten van web celebs voor jouw sfeerfotografie. Op Instagram en Snapchat vind je veel it-girls en -boys met hordes followers. Vaak zien ze er goed uit en hebben ze al wel een gevoel voor commercie ontwikkeld. Zij staan dichtbij het publiek waar jij aan wilt verkopen. Trek gewoon de stoute schoenen aan en benader een online personality. Dit is ook precies wat ze willen, dus het is echt niet gek als je een bericht stuurt.

#5. De Happy Customer

In een vorige post schreef ik over reviews. En dat het best wel handig is als je die voor jouw webwinkel hebt. De Happy Customer foto is het spreekwoordelijke mes dat aan twee kanten snijdt: het is de ultieme positieve review (met een heel stom product ga je jezelf niet op de foto zetten) & het is de eerlijkste sfeerfoto die je kunt gebruiken op een productpage/op social media. Eerlijkheid = betrouwbaarheid = sales. Dus als jij klanten hebt die plaatjes delen van zichzelf, hun woonkamer/tuin/huisdier met jouw product, koester die dan. Vraag ze of je de foto’s mag gebruiken. Selecteer alleen de beste (enigzins professioneel moet het wel blijven) en zet ze online. Hier kun je ook een oproep voor doen en er een actie aan verbinden.

 

Annadee.nl heeft zulke trouwe vaste klanten, dat die wel voor haar willen poseren in de kleding van deze webshop voor luxere modemerken.

Annadee.nl heeft zulke trouwe vaste klanten, dat die wel voor haar willen poseren in de kleding van deze webshop voor luxere modemerken.

 

En die sturen haar ook foto's toe, die ze vervolgens op de site toont.

En die sturen haar ook foto’s toe, die ze vervolgens op de site toont.

Veel plezier met plaatjes maken. Wil je meer weten over productfotografie voor jouw webwinkel, mail dan naar info@webshoppr.nl en vraag naar Melissa of Tessa. Wil je street looks gaan schieten, vraag dan naar onze Jeroen.

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *